Cărţile motivaţionale nu sunt cărţi

Cărţile care te învaţă cum să fii fericit în cinci paşi şi cum să atingi succesul în 10 etape simple nu sunt cărţi şi tocmai de-aia se vând cu cinci lei. Da, chiar preţurile încep de la cinci lei, cel puţin acum, cel puţin pe elefant.

Am o mare nelămurire internă în legătură cu ce categorie trebuie să dăm afară din marea clasă a cărţilor: chiclit sau self-fellation. Cel puţin cărţile chic-lit au o poveste, ce e drept o poveste pe care o poţi vedea în Îngerul nopții albastre (cred că ar fi o super telenovelă), dar cel puțin o poveste de viață, din care unii au de învățat. Şi mai au şi de la 200 de pagini în sus, deci unii le trec cu mândrie la realizări importante ale vieţii lor.

Dar ce naiba ai de învățat din: „Ai încredere în tine”? Cum poate sfatul ăsta să te facă să te trezeşti a doua zi şi să muţi munţii? Cum te ridici din pat şi începi să cânţi o piesă fericită şi toţi din jurul tău dansează sincronizat? Sau poate chestia asta se întâmplă după mai multe cărţi, nu de la prima aşa…

Ce faci cu sfaturi de tipul: „Dezvoltă liderul din tine”? Dacă eşti într-o poziţie de conducere ai să te dezvolţi automat, decât dacă nu eşti un incompetent care a ajuns acolo pentru că a ştiut să facă ce era nevoie, dar nu ceea ce voia. Filosofie Batman.

Ştiu că prima carte de acest gen am cumpărat-o în generală, când a venit un nenea la noi în clasă cu nu ştiu ce ofertă de bla-bla şi m-am trezit că am Puterea Magică a Gândului pe raftul de cărţi neatinse, alături de altele pe care le-am luat în momente de mare rătăcire. Şi pe acelaşi raft am un roman chic-lit, la a cărui jumătate am ajuns cu brio. Din păcate, încercarea mea de a răsfoi literatură care te ajută să te ajuţi s-a oprit la pagina de titlu şi la nemulţumirea cu care privesc orice persoană care-mi recomandă să citesc Puterea Magică a Gândului. Şi nici nu vreau să încep cu NLP-ul şi cât de mare este prostia conform căreia dacă te pui în pat şi spui „Mâine sunt bogat”, dar de cel puţin 100 de ori, a doua zi vei dormi pe un pat de aur. Poate altă dată.

Deci dacă eşti interesat să ştii să conduci înainte să fie nevoie, ia-ţi o carte care nu-ţi va folosi niciodată la nimic în afară de faptul că-ţi va ocupa puţin timp din viaţa în care încerci să furi informaţii despre viaţă fără să încerci să vezi cum e. Ă!?

Asta nu e carte.

...

